Amerikaans verkeer - Reisverslag uit Mountain View, Verenigde Staten van Hildo Bijl - WaarBenJij.nu Amerikaans verkeer - Reisverslag uit Mountain View, Verenigde Staten van Hildo Bijl - WaarBenJij.nu

Amerikaans verkeer

Door: Hildo

Blijf op de hoogte en volg Hildo

21 Oktober 2010 | Verenigde Staten, Mountain View

Ik reed vandaag langs een kop-staart botsing. Er was een auto achterop een andere auto geknald. Simpel ongelukje. Oke, de auto's waren total-loss, maar de zitruimten van de bestuurders waren nog volledig intact. Toch waren er 3 politie-auto's, 2 brandweerwagens en 1 ambulance. Eh, hoezo al die brandweerwagens, als alle betrokkenen gewoon uit hun auto konden stappen? Ik heb geen idee. Erg vond ik het niet. Ze hadden de hele weg afgezet, waardoor ik op mijn fiets geen last had van langsrazende auto's.

Het zette me wel aan het denken. Hoe veilig is het Amerikaanse verkeer nu eigenlijk? Voor auto's is het eigenlijk best veilig. Er zijn altijd genoeg rijbanen, en de banen zijn ruim zat. (Zelfs binnen een woonwijk kan je nog makkelijk een U-turn maken op de weg.) Maar voor een fietser is het verkeer echt levensgevaarlijk.

Langs de meeste wegen hebben ze fietspaden: een simpel strookje aan de zijkant van de weg. Zelfs langs de grote zesbaanse wegen waar de auto's 45MPH (= 72 km/u) rijden. Maar dan komt er een oprit naar de snelweg. En aan invoegstroken doen ze hier niet. Oftewel, de auto's slaan daar met 45MPH rechtsaf, dwars over het fietspad heen. Ik kan je vertellen: het is niet prettig fietsen daar als het druk is.

Rechtdoor rijden is dus al lastig genoeg. Maar linksaf slaan is nog een stuk lastiger. Het fietspad is helemaal aan de rechterkant van de weg. De voorsorteerstrook voor auto's (en fietsers) die linksaf willen is uiteraard helemaal links. Maar om daar te komen moet je wel eerst even 2 of 3 banen met auto's oversteken, al zigzaggend.

En dan zijn er ook nog de stukken zonder fietspad. Je rijdt daar dus op de autobaan, helemaal aan de rechterkant. En dan wordt je nog regelmatig door een auto op dezelfde baan ingehaald. Dat is lekker knus.

Toch vallen bovenstaande punten allemaal wel mee. De meeste automobilisten letten redelijk goed op. En als je geen onverwachte dingen doet, duidelijk aangeeft wat je wilt, en goed kijkt of de auto's je zien, dan is het allemaal best veilig. Wat pas echt gevaarlijk is hier, is de stoplichten. Want als er 1 plek is waar automobilisten automatisch reageren, zonder op te letten, dan is het wel bij stoplichten.

Eergisteren kwam ik met iets van 25km/u van een heuvel af gesjeesd, op weg naar een kruising. En opeens sprong het licht op oranje! In 10 meter remmen met zo'n vaart is niet heel handig, al helemaal niet met een terugtraprem. Maar na 2 seconden oranje gaat het licht al over op rood. En dan moet je nog een hele kruising over, van 2 voetpaden, 2 fietspaden en minstens 4 oversized autobanen! En alsof dat nog niet erg genoeg is; de lichten gaan al op groen nadat jouw lichten nog maar 1 seconde op rood staan! Je raadt het al. Ik was nog lang niet de kruising over, voordat er voor mijn neus al een auto het fietspad op gereden was. Niet goed....

Toen zag de automobilist me, en ging vol op de rem. (Hij had nog nauwelijks snelheid, dus dat ging makkelijk.) Zelf week ik flink uit, en wist op een paar centimeter na zijn bumper te ontwijken. Het scheelde weinig, maar het liep goed af.

Het zette me wel aan het rekenen. Zo'n kruising is iets van 20 meter lang. (De meesten zijn langer, maar goed.) Je hebt in totaal 3 seconden voordat auto's gaan rijden. Reken ook nog op 1 seconde reactietijd. Dan moet je dus minstens 10 meter per seconde gaan (=36 km/h) om op tijd de overkant te halen. Dat lukt dus mooi niet! En dan heb ik een eventuele remweg nog niet eens meegerekend. Oftewel, als je op de fiets zit en je ziet vlak voor je neus het licht op oranje springen, bereid je dan maar voor op een knuffelsessie met een bumper.

Je vraagt je nu vast af, "waarom zit hij nog steeds elke dag een uur op de fiets?" Een fiets geeft simpelweg veel meer vrijheid dan de bus, is een stuk sneller (zolang je niet verder dan 20 km hoeft tenminste) en is nog gratis ook. Oke, ik kan ook een auto kopen, maar dat is flink prijzig (registratie, verzekering, etcetera) en het geeft ook niet dat heerlijke gevoel van de wind door je haren. (Correctie: wind langs je oren, want ik heb een helm op.) En je kan wel een auto met open dak kopen, maar dan heb je nog steeds niet je dagelijkse portie beweging gehad. En dan is er nog de slechtste maar toch belangrijkste reden van allemaal: als je met de fiets gaat beleef je altijd wel wat! En ja, daar kan je dan weer leuke verhalen over schrijven, bijvoorbeeld op een weblog ofzo.

  • 22 Oktober 2010 - 17:44

    Edwin:

    Hildo bijna aangereden??

  • 22 Oktober 2010 - 18:48

    Hildo:

    Nee, dat zie je verkeerd. Ik werd niet bijna aangereden door een auto. Ik reed bijna de auto aan. Is toch een belangrijk verschil, zou ik zeggen.

  • 25 Oktober 2010 - 10:17

    Jelle:

    Mooi te lezen dat je de goede dingen van Nederland uitdraagt.
    Eet je ook je thuisgesmeerde boterhammen op daar op kantoor?
    Keep on cycling dude.

  • 25 Oktober 2010 - 16:16

    Hildo:

    Ja, meestal wel. Alleen het brood vult hier niet zo goed. (Over het eten zal ik later nog wel wat schrijven.) Dus meestal koop ik er, naast het 2/3e brood dat ik mee heb genomen, ook nog een cheeseburger of een donut bij ofzo. Having the best of both worlds, zou ik zeggen. :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hildo

Zo kom je opeens op het idee om stage te lopen in de VS. En ja, dan beleef je nog eens wat.... Mocht je verder benieuwd wat ik met m'n leven gedaan heb, dan kun je ook m'n persoonlijke website volgen: http://www.hildobijl.com.

Actief sinds 12 Okt. 2010
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 23240

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 17 Februari 2011

Stage lopen in de VS

Landen bezocht: