Food! - Reisverslag uit Mountain View, Verenigde Staten van Hildo Bijl - WaarBenJij.nu Food! - Reisverslag uit Mountain View, Verenigde Staten van Hildo Bijl - WaarBenJij.nu

Food!

Door: Hildo

Blijf op de hoogte en volg Hildo

13 November 2010 | Verenigde Staten, Mountain View

Ik krijg regelmatig de vraag, wat eet je daar nu eigenlijk? En hoe zijn de winkels daar? Laat ik daar maar eens op in gaan.

Typisch Amerikaans is om de ochtend te beginnen met een schotel cereals met melk. Als lunch haal je ergens eten, wat regelmatig een oversized burger is. (Dat is dus ook een grote reden waarom zo veel Amerikanen dik zijn.) 's Avonds eet je wel gewoon een "normale" zelf gekookte maaltijd. (Lees "normaal" als in "wat wij Nederlanders normaal vinden".) Doe ik dit ook allemaal? Nou, nee...

Doordeweeks eet ik simpelweg brood. Het is makkelijk mee te nemen, en zo bespaar je een hoop geld. (Hoewel die oversized burgers er af en toe wel erg goed uit zien.) In het weekend proef ik dan wel weer Amerikaanse cultuur, en probeer ik elk weekend een andere cereal uit.

's Avonds eet ik over het algemeen zelfgebouwde maaltijden. Maar elke dag koken is een hoop gedoe. Gelukkig had ik daar al snel een oplossing voor. Ik kook 1-2 keer per week in de grootste pan die ze hier hebben een oversized maaltijd. (Soms is het aardappelen, met groenten en vlees. Soms is het pasta, met groenten en vlees.) Dat vries ik dan in, in allemaal bakjes. Zo kan ik altijd kiezen wat voor soort maaltijd ik wil eten, en het bespaart een hoop werk. Handig! Vooral als je laat, moe en hongerig van een frisbeewedstrijd terug komt.

Verder gaat boodschappen doen heel makkelijk. De mensen bij wie ik in huis woon gaan elk weekend met de auto naar de winkel. En ik ga dan vrolijk mee, en sla gelijk voor de rest van de week in. Plannen wat ik ga eten is heel makkelijk. Ik eet hier doordeweeks 1 brood per dag en in het weekend 1 pak cereals per dag, samen met 1 qrt aan melk. (1 qrt is een kwart Gallon, en is dus 0.95 liter.) Veel? Nou, zelfs de Amerikanen die ik ken vinden dat ik veel eet. Maar of ik me hier nou zorgen om moet maken? Nee... ik ga liever frisbeeen.

De winkels hier zijn, zoals je verwacht, groot. En er zijn er genoeg van. Ik heb op 8 minuten fietsen al 3 Safeways zitten. (Denk aan de grootste supermarkt in de stad waar je woont en je komt aardig in de buurt van hoe een Safeway er uit ziet.) Als dat niet genoeg is, dan heb ik ook nog de Target, op 12 minuten fietsen. (Neem een Safeway, plak hier nog eens een Hema, een V&D en een Mediamarkt aan vast, en je hebt een Target.) Maar vandaag besloten we: wij willen meer! Dus gingen we naar de Costco. Dit is een groothandel, ongeveer net als een Sligro, maar dan ook voor oversized families, die ook al hun kinderen meenemen naar de winkel. (Wat was dat een chaos....) Maar zo sla je bijvoorbeeld wel opeens 10 pond (4.5 kg) aan kip in, of 18 kant-en-klare burrito's, of 4 pond (1.8 kg) aan honingkoekjes. Ja, ik kan weer even verder.... Toch flauw dat ze brood dan net niet in grote hoeveelheden hadden. Ik moet nodig eens gaan inburgeren denk ik. (Goh, ben ik de enige die het woord in-burger-en ironisch vindt hier?)

"En hoe zit dat dan met de prijzen?" vraag je je nu vast nog af. Tja... Omrekenen is lastig - ja, zelfs voor mij - want de vermelde prijzen in de VS zijn altijd zonder belastig. (Dat is echt vervelend! Dan sta je bij de kassa, en heb je uitgerekend, het kost allemaal bij elkaar 29.87 dollar, heb je het geld al in je hand, tot op de cent nauwkeurig, en zeggen ze opeens een heel ander bedrag. Ohja, taxes....) En als je dan ook nog de prijs in dollars per pond naar euro per kilogram moet om gaan rekenen, dan is dat best ingewikkeld... Maar ik schat dat het eten hier gemiddeld zo'n 20% duurder is dan in Nederland. Dus Nederlanders, niet zo klagen!

Maar natuurlijk hangt het er ook heel erg van af hoe je winkelt. Als groot broodafnemer ken ik natuurlijk alle prijzen van het brood uit mijn hoofd. En de ene week was het "Whole Wheat Bread" 1 dollar, en het "Butter Topped Bread" 2.5 dollar. De week erna hadden ze de prijzen omgedraaid! Aanbieding, noemen ze dat.... Heb ik daar toch even zo'n 10 dollar bespaard....

Morgenochtend gaan we trouwens Waffles bouwen als ontbijt. Daar zijn ze hier ook fan van en, voor de verandering, geef ik ze groot gelijk! Dat gaat leuk worden! En lekker natuurlijk.

  • 15 November 2010 - 14:58

    Els:

    Hildo, weet wat lekker is als ontbijt: Pancakes dat eten veel Amerikanen als ze even tijd hebben om een ontbijt te maken.Ik hoop dat het je lukt om dat bij iemand te eten, want ze maken ze anders dan bij ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hildo

Zo kom je opeens op het idee om stage te lopen in de VS. En ja, dan beleef je nog eens wat.... Mocht je verder benieuwd wat ik met m'n leven gedaan heb, dan kun je ook m'n persoonlijke website volgen: http://www.hildobijl.com.

Actief sinds 12 Okt. 2010
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 23239

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2010 - 17 Februari 2011

Stage lopen in de VS

Landen bezocht: